دوشنبه, ۰۹ آذر ۱۳۸۸ | ۳۰ نوامبر ۲۰۰۹

دادگاه مرکزی تحقیق شماره ۴ دادگاه ملی اسپانیا حکم کرد که ساکنان اشرف از حفاظت کنوانسیونهای ژنو برخوردارند
روز ۲۶ نوامبر، دادگاه مرکزی تحقیق شماره ۴ دادگاه ملی اسپانیا، در حکمی براساس اصل صلاحیت بین المللی که درکنوانسیونهای ژنو پایه ریزی شده، صلاحیتش را برای تحقیق پیرامون جنایات مرتکب شده در روزهای ۲۸ و ۲۹ ژوئیه علیه ساکنان کمپ اشرف، محل استقرار ۳۴۰۰ تن اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران، اعلام کرد. تصمیم دادگاه مبتنی براین واقعیت است که حمله علیه اشرف که منحر به کشته شدن ۱۱ تن و مجروح شدن صد ها تن گردید، می تواند مبین نقض کنوانسیون های ژنو باشد و باید مورد تحقیق قرار گیرد.
حکم دادگاه، که براساس کنوانسیون ژنو اتخاذ شده است، ساکنان اشرف را بعنوان افراد حفاظت شده تحت کنوانسیون ژنو برسمیت می شناسد.
 تصمیم دادگاه، بدنبال شکایت خانواده های ساکنان اشرف علیه مقامات عراقی اتخاذ شد که در نقض کنوانسیونهای ژنو مسئول جنایات صورت گرفته علیه اقوامشان می باشند.
دکتر خوان گارسه این تصمیم قضایی را بعنوان یک قدم مهم حقوقی در به رسمیت شناخته شدن بین المللی استاتوی ساکنان اشرف براساس کنوانسیونهای ژنو توصیف کرد. وی اضافه نمود اکنون زمان آن است که دولت عراق و دیگر نهادها و طرف های درگیر، با حسن نیت، حقوق ساکنان اشرف را براساس کنوانسیون چهارم ژنو مورد احترام قرار دهند.
شکایت ثبت شده همچنین به نقش رژیم ایران در اعمال فشار به دولت عراق و همچنین طرح آن برای نابود کردن مجاهدین اشاره می کند.
دادگاه دستور داد که یک نیابت قضایی به مقامات عراق ارسال شود که ببیند آیا یک تحقیقات قضایی موثر در مورد جنایات مرتکب شده علیه ساکنان اشرف در عراق جریان دارد یا نه.